Як обрати школу та першого вчителя?
10/07/2011
- 1
Для початку розглянемо головне питання, яке не всі батьки собі задають вчасно: чи готова моя дитина до школи? Це питання набуло в останній рік величезної актуальності, адже діти почали ходити в школу з 6 років. Але якщо дитині на 1 вересня не виповнилося 6 років, то батьки можуть сумніватися: можливо, варто почекати, можливо, не спішити віддавати дитину у 1 клас. Однозначної відповіді на це запитання немає, адже кожна дитина особлива. Можна скористатись послугами кваліфікованого спеціаліста (дитячого психолога в садочку або в школі), який допоможе визначити за спеціальними методиками готовність дитини до школи. Але – вирішувати тільки вам, адже це ваша дитина, і ви її знаєте найкраще.
Загальні поради зазвичай звучать такі: повинна бути інтелектуальна готовність, тобто певний рівень розвитку уваги, пам’яті, мислення; мотиваційна готовність (бажання іти в школу, перебувати там) і соціальна готовність - певний рівень розвитку комунікативних навичок, уміння слухати старших, виконувати доручення (накази).
Здається, про все згадали: інтелектуальна, емоційна, соціальна готовність. Але давайте не забувати і про фізіологічну готовність, яка є теж важливим фактором розвитку дитини. Яким би вундеркіндом не була, наприклад, 5-ти річна дитина, вона фізіологічно залишиться 5-ти річною, а це означає, що їй важко буде справлятися власне з фізичним навантаженням, яке її чекає в школі. Дитина має бути настільки фізично витривалою, щоб ефективно "відпрацювати свій робочий день" та ще й протистояти стресу, можливим інфекціям тощо. Не говорячи вже про те, що нервова система 5-річної дитини ще не є достатньо зрілою.
Звернемо увагу й на те, що важливу роль грає й стать дитини. Існує думка, що хлопчиків варто віддавати пізніше, з дівчатами можна й «поспішити», адже вони легше звикають до дисципліни та бувають більш слухняними, більш відповідальними, ніж хлопчики. Досвідчені мами мають таку думку: якщо є можливість почекати з школою ще один рік, не вагайтеся, подаруйте дитині цей рік дитинства, в будь-якому випадку за цей час дитина стане дорослішою (один рік у цьому віці – дуже багато!), більш відповідальною та фізично більш витривалою.
Отже, з готовністю до школи розібрались, припустимо, ми твердо впевнені, що наша дитина готова йти до школи.
Наступне питання, яке нам потрібно вирішити: обрати школу для дитини. Вибір школи зазвичай проводиться за такими критеріями:
- близькість до домівки;
- престижність школи;
- поради знайомих (друзів);
- наявність групи продовженого дня;
- старша дитина вчиться в цій школі.
До цього списку я додала б і ще один, на мій погляд, дуже важливий критерій – перший вчитель. Краще все-таки подумати в першу чергу про першу вчительку для дитини, а не школу. На практиці це може виглядати так: обираємо 2-3 школи, а у них обираємо першу вчительку. У деяких начальних закладах є можливість відвідати підготовчі заняття у вчителів – цим потрібно обов’язково скористатись.
Усім мамам, що віддавали дитину в 1 клас, знайомі сумніви та страхи з приводу вибору першої вчительки. Тим більше, якщо це перша дитина. Варто прислухатись до порад, які узагальнено у процесі опитування досвідчених мам:
1) зайдіть самі у приміщення початкової школи та подивіться 4-ті класи (на наступний рік вони будуть 1-ми): зверніть увагу на умови, в яких вчаться діти. Наприклад, окрема будівля для початкової школи – це однозначно дуже добре;
2) дізнайтесь у знайомих, хто з їхніх дітей навчався у вчителів - хай поділяться враженнями. Але краще самому зібрати доступну інформацію, а не з "других рук". А також майте на увазі, що одній дитині підходить цей вчитель, а іншій - ні;
3) під час уроків послухайте під дверима, як вчитель спілкується з дітьми і подивіться, як веде себе на перерві. Це трохи нестандартний підхід, але надає точну уяву про методи вчителя;
4) особиста розмова не завадить, але за 5 хвилин розмови мало що можна вияснити, хіба що оцінити симпатичність, вихованість, володіння мовою.
На що варто звернути увагу при виборі вчителя:
- уміння учителя не виділяти когось із дітей – однакове відношення до усіх дітей;
- спокійна вдача і терпіння, вміння стримуватись та не підвищувати голос;
- індивідуальний підхід до кожної дитини – намагання вивчити вдачу та нахили дитини за допомогою батьків;
- бажання учителя займатися позакласною роботою;
- відгуки дітей, що вчилися у вчителя;
- відгуки знайомих колег-вчителів;
- прислухаймося до власної інтуїції.
А взагалі, ви найкраще знаєте свою дитину: уявіть для неї ідеальну вчительку, і обирайте максимально схожу на неї. Скоріше за все, ви самі відчуєте, що це ВОНА - довіряйте власній інтуїції. Мене, наприклад, вчителька моєї дочки підкупила тим, що запропонувала на зборах у червні приводити в серпні дітей (кожного окремо, за попередньою домовленістю) до неї у клас на годину знайомитись!
Хай ваш вибір буде вдалим, хай вашій дитині школа дається легко, а перша вчителька буде для неї другою мамою.
Якщо у вас є думки з приводу поданої теми, будь ласка, висловлюйтесь в коментарях – ви можете допомогти нашим читачам зробити правильний вибір, від якого залежить подальша доля наших дітей.
Маріанна Пайда
Прочитати про готовність дитини до школи можна у статтях «Готовність дитини до школи: складові успішного навчання» та «Готуємо дитину до школи».
30/06/2011
Головне, шоб було близько до дому. :)