Ви є тут

Вчимося правильно вимовляти звуки Ж та Ш

27/02/2017

  • 0

Недавно ми говорили про труднощі дітей з вимовою звуку Р. Сьогодні мова піде про не менш проблемні звуки - Ж та Ш та способи їх постановки у дітей.

Звідки беруться логопедичні проблеми?
Те, наскільки успішно діти освоюють вимову важких звуків, часто впливає на її самооцінку, бажання навчатися, а також на спілкування між однолітками та дорослими. 

З розвитком інформаційних технологій нерідко кількість часу на живе спілкування між батьками і дітьми значно зменшилася - проводячи час перед телевізором з мультиками, дитина запам'ятовує спотворені звуки персонажів з екрану і плутається у банальному розумінні, яка ж вимова є правильною.
Часто самі батьки самі не хочуть визнавати невідповідність мовлення дитини її віку, затягують час, який потім не виправляє помилки, а навпаки - затягує процес корекції вимови.
 
Типові проблеми звуковимови

Найпопулярнішими дефектами звуковимови є повна відсутність, підміна, а також спотворення звуків Ш, Ж, Р, Л, С, З. З часом проблеми у більшості випадків зникають самі, але для їх профілактики, а також швидшого вирішення в домашніх умовах, можна виконувати нескладні корегуючі вправи.

При цьому важливим є правильна артикуляція в процесі вимови звуків.

Щоб навчитися вірно вимовляти звуки Ж та Ш, слід поставити в правильне положення органи артикуляції:

  • губи заокруглені, трохи витягнуті вперед
  • язик широкий, його кінчик піднятий вверх до альвеол 
  • краї язика повністю притиснуті до верхніх зубів
  • зуби майже зімкнені
  • під час вимовляння звуку Ж повинна відчуватися відбрація у голосових звязках.

вимова звуків Ж та ШАртикуляційна гімнастика та логопедичні вправи для корекції вимови шиплячих звуків Ж та Ш

Логопедична вправа "Гріємо ручки"
Зуби розімкнути, губи заокруглити. Зробити сильний видих теплого повітря. Для контроля можна підносити обидві руки до рота, ніби зігріваючи руки диханням.

Логопедична вправа «Бублик»

Зуби зімкнути. Почергово витягуємо губи, як під час вимови О, а потім ставимо їх у початкове положення. Губами імітуємо бублик.

Логопедична вправа «Чашка»

Широко відкриваємо рот. Широкий язик ставимо на нижню губу. Підводимо краї язика вгору, імітуючи чашечку. Можливе торкання верхніх зубів.  

Логопедична вправа «Маляр»

Широко відкриваємо рот. Язик піднімаємо догори. Широкий кінчик язика водимо по верхньому піднебінню туди-сюди. Слідкуємо, щоб нижня щелепа не рухалася. 

Щоб досягнути найкращих результатів, вправи варто повторювати по кілька разів і бажано перед дзеркалом. 

Постановка звуків Ж та Ш

Постановка проблемних звуків робиться поетапно. Як правило, спочатку відпрацьовують звуки у складах, а тоді у словах, словосполучннях і реченнях. Це зверться автоматизацією звуку.

Щоб поставити звуки у складах, слід повторювати: 
ША - ША - ША, ЖА - ЖА - ЖА;
ШО - ШО - ШО, ЖО - ЖО - ЖО; 
ШЕ - ШЕ - ШЕ, ЖЕ - ЖЕ - ЖЕ;
ШУ - ШУ - ШУ, ЖУ - ЖУ - ЖУ;
АШ - ОШ, АЖ - ОЖ, УШ - УЖ і так далі.

вимовляємо звуки Ж та Ш

Після відпрацювання звуків у словах можемо переходити до автоматизації їх у словах. Почніть зі слів, в яких Ш або Ж стоять на початку слова:

ША: шафа, шарф, шасі, шапка;
ЖА: жаба, жалюзі, жара, жало;
ШО: шоколад, шорох, шов;
ЖО: жолудь, жолоб;
ШУ: шуба, шурхіт, шум, шуліка;
ЖУ: журавель, жук, жуйка;
ШЕ: шепіт, шелест, шерсть;
ЖЕ: жертва, жердина, жереб;
ШИ: шип, шина, шибко;
ЖИ: жираф, жир, життя, живіт.

Далі відпрацьовуються слова зі складними звуками посередині чи в кінці слів: пошана, кожух, кашель, шипшина.

Вивчивши проблемні звуки, слід тренувати їх вимову, складаючи речення і навіть розповіді. Можна також закріпляти їх, повторюючи скоромовки-чистомовки або коротенькі віршики:

Ша-ша-ша – пригоріла каша;
Шу-шу-шу – яблук натрушу.

Аш-аш-аш – наш, ваш;
Ош-ош-ош - дошка, мошка ,пошта, гармошка;
Уш-уш-уш – душ, вушка, подушка;
Иш-иш-иш – мишка, шишка.

Ашка-ашка-ашка – летить пташка;
Аашка-ашка-ашка – квіточка ромашка;
Ошка-ошка-ошка – звучить гармошка.

*****

Жа-жа-жа – ми знайшли вужа;
Жи-жи-жи – ти мені допоможи;
Жі-жі-жі – точимо ножі.

Аж-аж – багаж;
Ож-еж – стежка;
Уж-уж – вуж;
Іж-іж – ріжок.

Логопеди сходяться у думці, що в ігрових умовах діти навчаються набагато охочіше і результати значно кращі, ніж через зазубрювання і дресуру. Проводьте якомога більше часу зі своїми дітьми і в такій невимушеній формі тренуйте дикцію разом. Зараз є великий вибір цікавих дитячих логопедичних збірок, в яких представлені правила, цікаві ігри, віршики, які допоможуть проводити домашню роботу над вимовою весело і продуктивно.

Коментарі
Додати відповідь