Ви є тут

Вчимося читати: ігри зі словами

25/07/2011

  • 0

Ігри зі словами для дітей дошкільного віку - дуже захоплююче заняття. Читати слова набагато цікавіше, ніж склади. Адже в складі немає сенсу, а кожне слово щось означає. Поки дитина вчить літери і намагається читати склади, вона часто не розуміє, навіщо їй це треба. Але, прочитавши перші слова, радіє новому відчуттю: "Я вмію читати!" З цього моменту дитині стає зрозуміло, навіщо потрібні літериі скільки всього цікавого можна дізнатися з їх допомогою.

Краще переходити до читання слів тоді, коли дитина вже навчилася впевнено називати склади разом, а не по латерах. Для перших ігор зі словами вибирайте слова, що складаються з 3 літер, наприклад: СОН, КІТ, САД. Поступово збільшуйте кількість літер у словах, що обираєте для ігор.

Якщо вашій дитині тільки 4 роки, не поспішайте пропонувати читати слова, що містять більше 5 літер. З 5-річного віку обмежень у довжині слів дотримуватися не потрібно.

Ігри, наведені в цій статті, призначені для виконання різноманітних освітніх завдань: вчитися складати слова з літер і / або складів, вчитися читати слова, формувати навички осмисленого читання, вчитися визначати, які літери входять до складу слова, вчитися визначати порядок літер у слові, розвивати швидкість читання, розвивати мовлення, увагу, пам'ять, мислення. При підборі ігор для занять з дитиною намагайтеся вибрати вправи з різними видами завдань. Також старайтесь на одному занятті використовувати ігри, які відрізняються способом організації, наприклад: лото і рухливу гру, одну гру на складання слів з літер, а іншу - на підбір слів за змістом. Такий підхід до занять на цьому етапі навчання читання допоможе зберегти захопленість дитини, викличе додатковий пізнавальний інтерес до слова.

Ланцюжок слів

Мета: вчитися складати слова зі складів, вчитися читати слова, формувати навички осмисленого читання.

Вік: з 4 років.

Що вам знадобиться: білий або кольоровий картон, ножиці, кольорові олівці чи фломастери.

Як грати?

З картону виріжте невеликі картки. На картках різнокольоровими олівцями або фломастерами напишіть склади (кожен склад - іншим кольором), наприклад НО, РА, МА, ЛО, СІ, ЛА, ПА.

На столі перед дитиною викладіть картку зі складом НО. Нехай дитина його прочитає. Потім поруч покладіть картку зі складом РА. Запропонуйте дитині і його прочитати. Потім дитині потрібно прочитати обидва склади і назвати слово (НОРА). Тепер приберіть першу картку (НО), попросіть повторно прочитати склад (РА). Поруч зі складом РА покладіть картку МА. Запропонуйте дитині прочитати і цей склад, прочитати два склади разом і назвати нове слово (РАМА). Так, поступово прибираючи перший склад і додаючи новий, прочитайте з дитиною весь ланцюжок до кінця: НОРА - РАМА - МАЛО - ЛОСІ - СІЛА - ЛАПА.

У цьому варіанті читання для дитини спрощується завдання розуміння прочитаного,  оскільки йому не доведеться довго думати над кожним окремим складом слова: прочитавши склад  у складі першого слова, у другому дитина вже просто згадає його.

Наступного разу підготуйте нові картки зі складами зі слів за бажанням. Наприклад: КОСА – САМА – МАЛА – ЛАМА – МАТИ – ТИША.

Поступово збільшуйте кількість складів у ланцюжку.

 

Літера втекла

Мета: вчитися визначати, які літери входять до складу слова, формувати навички осмисленого читання.

Вік: з 4 років.

Що вам знадобиться: картинки із зображенням носа, дуба, раку, сиру; голосні літери - А, О, У, І, И, Я, Е, Є, Ю, Е (з розрізної азбуки або магнітні).

Під картинкою, на якій намальований РАК, викладіть першу і останню букву слова (Р і К), залишіть між ними проміжок. Запитайте дитину, чи всі літери слова на місці. Дитині потрібно здогадатися, яку літеру вкласти в слово. Допоможіть дитині виконати завдання: разом з нею протяжно скажіть слово РАК (РААААААК), запропонуйте вставляти різні літери і читати утворені слова. Посмійтеся разом з дитиною над дивними словами: РЮК, РЕК, РУК, РЯК і т. д. Похваліть дитину, коли вона, вставивши літеру А, скаже, що виконав завдання, і прочитає відгадку.

Аналогічно підберіть пропущені літери до слів ДУБ, НІС, СИР.

Якщо дитина помилиться при виконанні завдання, не поспішайте виправляти її, а скажіть правильне слово, можливо, так малюк швидше зрозуміє свою помилку і виправить її сама.

Щоб дитині не нудно  було грати в цю гру, за одне заняття використовуйте не більше 5 слів. Слова, які були важкими для дитини, ви можете загадати їй знову ще раз.

Використовуйте слова із списку: МАК, ЛАК, СОМ, СІК, РОТ, ДІМ, СУП, ПУП, ЖУК, КУБ, ДИМ, СИН, БИК, РИС, ЛИС, ЛІС, МЕЧ, ФЕН, ДІД, МЕД, ЛІД, ЛЮК, М'ЯЧ.

Варіант:

Загадайте слово без картинки: викладіть першу і останню літери, запропонуйте дитині вгадати, яке слово ви задумали. Перебираючи голосні літери, дитина знайде відгадку і прочитає її.

 

Закінчи слово

Мета: вчитися складати і читати слова, вчитися визначати, які літери входять до складу слова, формувати навички осмисленого читання.

Вік: з 4 років.

Що вам знадобиться: папір для малювання, лінійка, простий олівець, кольорові олівці або фломастери, предметні картинки (з настільних ігор або вирізані з журналів), клей.

Як грати?

Підберіть 5-10 картинок з настільних ігор або виріжте їх з журналів. У назві картинок повинно бути не більше 8 літер. Під кожною картинкою напишіть початок слова (бажано, ділячи слова на склади). Закінчення слів напишіть на невеликих листочках паперу літерами того ж розміру. Запропонуйте дитині підібрати відповідні закінчення до кожної картинки і прочитати слова.

Варіант:

Можна грати і без картинок. Але для такого варіанту потрібно підбирати слова, які стосуються одного узагальнюючого поняття, наприклад: назви посуду або меблів, взуття чи одягу, дерев чи квітів, транспорту, місяців або днів тижня і т. п.

Початки слів запишіть у стовпчик на великій картці, розташовуючи їх ближче до правого краю. Закінчення слів напишіть на окремих картках відповідного розміру.

Пропонуючи виконати завдання, заздалегідь скажіть дитині, з якої групи складаються слова. Коли дитина буде впевнено складати слова, можете не оголошувати тему завдання заздалегідь, а, навпаки, після закінчення роботи над кожною карткою питати, як можна все назвати одним словом.

Ви можете часто повертатися до цієї гри, складаючи нові завдання на теми, які зацікавили вашу дитину. Дитина сприймає нові слова в цій грі як абсолютно нову гру, а значить, і виконувати завдання їй буде цікаво.

 

Книжка-іграшка

Мета: вчитися складати слова зі складів, вчитися читати слова, розвивати швидкість читання.

Вік: з 4 років.

Що вам знадобиться: альбом для малювання (на скріпках або на мотузочці) - 12 аркушів, лінійка, простий олівець, кольорові олівці або фломастери, ножиці.

Як грати?

За допомогою лінійки і олівця розділіть альбом навпіл таким чином, щоб одна частина залишилася з'єднаною скріпками. Розріжте по наміченій лінії.

Кожен лист книжечки розмітьте посередині і розріжте, але не до кінця, а так, щоб альбом залишався з'єднаним посередині скріпками. На кожній лівій сторінці напишіть по одному складу з даних: КИ, НО, РА, ЛА, ПІ, КО, СА, СІ, ГО, ЧИ, КА, ПО, а на кожній сторінці справа - по одному з цього списку: НО, НІ , МА, ПА, ЛА, РА, СА, ТИ, СІ, ША, ЛІ, НА.

Перегортаючи сторінки в різній послідовності, дитина буде складати різні слова. Запропонуйте дитині гортати книжку-іграшку і читати слова, посмійтеся разом з нею над "смішними" словами і порадійте, коли вдасться скласти "справжні" слова: КІНО, НОРА, ПОНІ і т. д. Зверніть увагу дитини, що з одним і тим же складом можна скласти кілька слів, наприклад зі складом КО: КОСА - КОТИ - КОНІ або зі складом РА:  ГОРА - НОРА - КОРА.

 

Імена

Мета: вчитися осмисленого читання слів, розвивати уяву.

Вік: з 5 років.

Що вам знадобиться: картинки із зображеннями дівчинки і хлопчика, папір, кольорові олівці чи фломастери.

Як грати?

На листочках паперу заздалегідь напишіть 8-15 імен дівчаток і хлопчиків. Вибирайте не тільки добре знайомі дитині імена, а й зовсім нові. Покладіть перед дитиною картинки із зображеннями дітей. Запропонуйте читати написані на картках імена і розкладати їх під картинками дівчинки чи хлопчика відповідно.

Приділіть увагу таким іменам, як САША, ВАЛЯ, ЖЕНЯ. Розкажіть дитині, що такими іменами можуть назвати і дівчинку і хлопчика. Назвіть повні варіанти цих імен: Олександр та Олександра, Валентин і Валентина, Євген та Євгенія.

Варіант:

Придумайте для гри незвичайні імена, намалюйте картинки із зображенням інопланетян - дівчинки і хлопчика. Спочатку спробуйте самі відгадати, кому з цих інопланетян - дівчинці або хлопчику - підійдуть імена ЛОДА, ЛЕПА, ТОРА, ЖИВА, ДІСА. Потім загадайте ці та подібні імена дитині. Запропонуйте дитині самостійно придумати нові імена.

 

Супермаркет

Мета: вчитися осмисленого читання слів, розвивати мову, розвивати мислення.

Вік: з 4 років.

Що вам знадобиться: папір, кольорові олівці або фломастери, іграшки (лялька / ведмедик).

Як грати?

На листочках паперу напишіть назви різних продуктів:  МОЛОКО, СМЕТАНА, КЕФІР, СИР, ХЛІБ, БУЛКИ, ПИРОГИ, ТОРТИ, ПЕЧИВО, МАКАРОНИ, РИС, ГРЕЧКА, СІЛЬ, ЦУКОР, КОВБАСИ, СОСИСКИ, СИР, КАПУСТУ, БУРЯК, КАРТОПЛЯ, КРІП, ЯБЛУКА, ГРУШІ, БАНАНИ, ЛИМОНИ.

Організуйте в кімнаті "Супермаркет": запропонуйте дитині прочитати слова і розкласти їх по відділам. Наприклад, всі молочні продукти - на стіл, овочі - на стілець, фрукти - на диван і т. д. Доручіть дитині роль продавця, а самі виконуйте ролі іграшок. Приходьте в магазин за продуктами, називайте їх, а дитина буде шукати картку з відповідним написом і "продавати" вам товар.

Варіант:

Додайте в ваш магазин відділи одягу та взуття, сувенірів, посуду, книг, побутової техніки, побутової хімії і т. д. Напишіть назви відповідних товарів.

 

Частування для тварин

Мета: вчитися осмисленого читання слів, розвивати мислення.

Вік: з 4 років.

Що вам знадобиться: картинки із зображенням тварин (ведмідь, жаба, заєць, собака, мишка, кішка, кінь, білка), папір, кольорові олівці чи фломастери.

Як грати?

На листочках паперу напишіть слова: МАЛИНА, МЕД, КОМАРІ, ЗЕРНО, ТРАВА, МОЛОКО, М'ЯСО, РИБА, КІСТКА, ГОРІХИ, СІНО, КАПУСТА, ГРИБИ. Покладіть перед дитиною картинки із зображенням тварин. Запропонуйте читати написані на картках слова і розкладати їх під картинками - "пригощати звірів", відгадуючи, хто що любить їсти. Зверніть увагу дитини, що деяким частувань будуть раді кілька тварин. Наприклад, капустою може пригоститися і заєць, і кінь, грибам будуть раді білка і ведмідь, а м'ясом можна пригостити кішку і собаку і т. п.

Варіант:

Картинки із зображеннями тварин замініть картками з їх назвами. Підберіть для гри картинки із зображеннями різних ласощів для цих тварин.

 

Кухарчук

Мета: вчитися осмисленого читання слів, розвивати мислення.

Вік: з 4 років.

Що вам знадобиться: папір, кольорові олівці або фломастери, каструлі (іграшкові або справжні).

Як грати?

На листочках паперу напишіть назви різних продуктів: МОЛОКО, БОРОШНО, ЦУКОР, СІЛЬ, МАСЛО, М'ЯСО, РИБА, ЯЙЦЕ, КАРТОПЛЯ, КАПУСТА, МОРКВА, БУРЯК, ЯБЛУКА, ГРУШІ, СЛИВИ, ВИШНІ, МАЛИНА, МЕД, ВОДА. Перетворіть вашу дитину в кухарчука: одягніть на нього фартух і ковпак, виберіть місцем гри кухню. Разом "приготуйте обід": зваріть борщ і компот, зробіть пюре і котлети. Для приготування обіду дитині потрібно вибирати необхідні продукти з написаних слів і розкладати їх по відповідних каструлях. Якщо дитина не знає, які продукти потрібні для приготування страви, розкажіть їй про це, а она сама знайде назви цих продуктів серед написаних слів.

Запропонуйте дитині "приготувати" будь-яку страву на його вибір таким способом. Пригостіть обідом або вечерею членів сім'ї чи друзів вашої дитини.

Варіант:

Додайте для вибору слова-назви кухонного приладдя, необхідних у процесі приготування задуманих страв: КАСТРУЛІ, СКОВОРОДИ, ПЛИТА, ДУХОВКА, МІКСЕР, НІЖ, ВИДЕЛКА, ЛОЖКА, ОПОЛОНИКИ, ДОШКА, БАНКУ, ТАРІЛКА, БЛЮДЦЯ, ЧАШКИ і т. п. Для того щоб гра вийшла веселіше, можете додати і зайві слова, наприклад: МІТЛА, ПИЛОСОС, ГРАБЛІ, ФАРБИ, СНІГ і т. п.

 

Сад-город

Мета: вчитися осмисленого читання слів, вчитися класифікувати предмети, розвивати мислення, поповнювати словниковий запас.

Вік: з 4 років.

Що вам знадобиться: предметні картинки із зображенням овочів і фруктів, сюжетні картинки із зображенням саду (дерева) і городу (грядки), папір, кольорові олівці чи фломастери.

Як грати?

На листочках паперу напишіть назви овочів і фруктів. Дитині потрібно прочитати слова і розкласти назви фруктів на дерева, а назви овочів - на грядки. Попросіть дитину закрити очі і поміняйте місцями 2-5 карток (з саду перекладіть в город і навпаки), запропонуйте малюкові знайти помилки і повернути овочі та фрукти на місце.

Варіанти:

Знайдіть картинки лугу і клумби. Підійдуть і схематичні малюнки, виконані вами самостійно. На картках напишіть назви квітів: КОНВАЛІЯ, ПІОН, ТРОЯНДА, ПРОЛІСОК, РОМАШКА, ГВОЗДИКА, ДЗВІНОЧОК, ЛІЛІЯ, ХРИЗАНТЕМА. Нехай дитина прочитає слова і розкладе їх відповідно до того, де можуть рости ці квіти. Якщо дитина не знає, що дзвіночок і ромашка можуть рости як в саду, так і на лузі, розкажіть йому про це.

Знайдіть картинки саду та лісу. Можете схематично зобразити їх самі. На картках напишіть назви ягід: ПОЛУНИЦЯ, ЧОРНИЦЯ, АГРУС, ГОРОБИНА, СУНИЦІ, СМОРОДИНА, МАЛИНА, ЛОХИНА. Запропонуйте дитині розкласти назви ягід до картинок із зображенням місць, де вони можуть рости. Дуже добре, якщо сама дитина скаже, що деякі ягоди можуть рости як в лісі, так і в саду. У даному підборі слів це - малина та суниці.

Коментарі
Додати відповідь