Ви є тут

Як зміниться освіта у найближчі 100 років

01/11/2015

  • 1

Торік газета The New York Times назвала професора теоретичної фізики Мітіо Каку одним з найрозумніших людей Нью-Йорка.

Американський фізик японського походження є відомим популяризатором науки, написав вісім книг-бестселерів, цикли передач на BBC та Discovery. Каку - викладач зі світовим ім'ям: він професор теоретичної фізики в університеті Нью-Йорка, багато подорожує по світу з лекціями.

До вашої уваги - думки Мітіо Каку про те, якою він бачить освіту майбутнього у найближчі 100 років.

 

НАЙГОЛОВНІШЕ - НАВЧАННЯ ВЖЕ НЕ БУДЕ БАЗУВАТИСЯ НА ЗАПАМ'ЯТОВУВАННІ

Зовсім скоро комп'ютери і окуляри Google Glass трансформуються в крихітні лінзи, що надають можливість завантажувати всю необхідну інформацію. Вже існують окуляри доповненої реальності, у яких є така функція. Тому через рік-два школярі та студенти на іспитах зможуть запросто шукати відповіді на питання в інтернеті: досить кліпнути - і з'явиться потрібна інформація.

Це означає, що, з одного боку, не потрібно буде перевантажувати мозок непотрібними знаннями, основний відсоток яких, як показує практика, згодом не використовується. З іншого – звільнений таким чином розумовий резерв переорієнтується на розвиток здатності думати, аналізувати, аргументувати і приймати в підсумку вірні рішення.

 

Щоб домогтися реального успіху, потрібно розвивати ті здібності, які недоступні роботам: креативність, уяву, ініціативу, лідерські якості. Суспільство поступово переходить від товарної економіки до інтелектуально-творчої.

 

МИ СТАНЕМО БІЛЬШ АВТОНОМНИМИ, БУДЕМО БРАТИ БІЛЬШУ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА СВОЄ ЖИТТЯ. ПОТРЕБА У «ЖИВОМУ» СПІЛКУВАННІ З ВЧИТЕЛЕМ ВІДПАДЕ

Адже, тоді не будуть потрібними "контролюючі органи". Люди стануть навчати самі себе, причому реально усвідомлюючи, які саме знання їм потрібні. А якщо необхідна консультація, вони отримають її, наприклад, у "розумної" стіни. Дуже скоро такі пристрої, засновані на технологіях штучного інтелекту, будуть повсюди: у квартирах, офісах, на вулицях. Досить буде наблизитися до стіни і сказати: "Я хочу поговорити з професором біології". І тут же на стіні з'явиться вчений, який може дати вам всю потрібну інформацію. Така система буде застосовна не тільки в області освіти, а й в інших сферах: медицині, юриспруденції, дизайні, психології і т.д. Звичайно, реальні фахівці, наприклад хірурги, будуть потрібні, але прості проблеми можна буде вирішити віртуально. Що стосується вчителів, то вони "живцем" вже точно не знадобляться.

 

ВІДБУДЕТЬСЯ ПЕРЕХІД НА САМООСВІТУ ТА ОНЛАЙН-НАВЧАННЯ

Університетські онлайн-курси вже існують, це дійсно блискуча ідея. Правда, відсоток тих, хто кинув навчання на таких програмах поки дуже високий. Це пов'язано з тим, що люди ще не перебудувалися, не навчилися працювати без наставника за принципом "тільки ти і монітор комп'ютера", у них немає високої мотивації. З іншого боку, онлайн-система тільки зароджується, її потрібно коригувати. Але розвивається і вдосконалюється вона досить швидко, і, безумовно, саме за нею майбутня освіта на найближчі 50 років. Університети збережуться, але це будуть переважно віртуальні ВНЗ. Тих, хто відвідує лекції в традиційних навчальних закладах, будуть вважати невдахами. Про них будуть говорити: "Він не зміг сам сконструювати свою освіту".

 

ДИПЛОМИ ЗНИКНУТЬ, ОСВІТА ПЕРЕСТАНЕ ОБМЕЖУВАТИСЯ ЧАСОВИМИ І ПРОСТОРОВИМИ РАМКАМИ

На мою думку, з'являться центри сертифікації, у яких фахівці здаватимуть кваліфікаційні іспити, які визначатимуть набір навичок і компетенцій. Залежно від результату людина отримає або не отримає певну посаду. Ймовірно, з часом введуть також уніфіковану шкалу балів - їх кількість дозволить зайняти певне положення в суспільстві. Відповідно, університети стають постачальниками послуг, які самі ці послуги не оцінюють. У США, Канаді, Японії, Європі дуже популярна система портфоліо, коли за час навчання людина накопичує дипломи, свідоцтва, сертифікати та надає їх роботодавцю. У майбутньому накопичений інтелектуальний багаж стане одним з ключових елементів системи освіти, а інформаційні технології зроблять заслуги людини доступними і прозорими.

 

БУДУТЬ АКТИВНО РОЗВИВАТИСЯ ДИТЯЧІ ОСВІТНІ СЕРВІСИ, НАПРИКЛАД ОНЛАЙН ПЕДАГОГІКА

У найближчі 10-15 років можливості того, що зараз називають позасистемною освітою, стануть безмежні. Зокрема, буде такий сервіс, як педагогіка онлайн. Причому онлайн - це не означає, що всі сидять перед комп'ютерами і дивляться в монітори: змінится середовище, в якому люди житимуть та інтерфейси, які з ними взаємодіють. Міста майбутнього, наповнені інформаційно-комунікаційними рішеннями, стануть самі по собі активними учасниками нового освітнього середовища. Зокрема, будуть пропонуватися великі ігри для дітей, які протягом багатьох днів і місяців будуть проходити в реальних міських чи спеціально підготовлених просторах. Підручники навчаться начиняти штучним інтелектом, і він зможе підбирати освітні матеріали - фото, тексти, відео, завдання, схеми під потреби кожного конкретного учня незалежно від того, скільки йому років - шість чи шістдесят. Таких розробок дуже багато, вони поступово впроваджуються.

 

ЩОБ ДОСЯГТИ РЕАЛЬНОГО УСПІХУ, ПОТРІБНО РОЗВИВАТИ ТІ ЗДІБНОСТІ, ЯКІ НЕДОСТУПНІ РОБОТАМ

Щоб досягти реального успіху, потрібно розвивати ті здібності, які недоступні роботам: креативність, уяву, ініціативу, лідерські якості. Суспільство поступово переходить від товарної економіки до інтелектуально-творчої. Недарма Тоні Блер полюбляв говорити, що Англія отримує більше доходів від рок-н-ролу, ніж від своїх шахт. Набагато більше шансів на успіх у тих країн, які зможуть збалансувати товарні ринки і когнітивно-креативний потенціал. Нації, які вірять тільки в сільське господарство, довго не протягнуть, вони приречені на бідність.

 

МАЙБУТНЄ - ЗА ЛЮДЬМИ, ЯКІ НЕ БОЯТЬСЯ ЗМІН ТА ГОТОВІ ЙТИ НОВИМИ ШЛЯХАМИ

Найбільшими грошовими будуть біотехнології, нанотехнології та штучний інтелект. Змінюється не тільки система освіти, а й система роботи. Зовсім скоро не залишиться людей на фабриках, зате з'явиться багато нових спеціальностей в інтелектуальній сфері. Найголовніше - вчасно зорієнтуватися і переключитися. Проблема більшості людей в тому, що вони інертні і ні кроку не можуть зробити без оглядки на натовп. Перше, чому потрібно навчитися, якщо ви хочете домогтися успіху в майбутньому, - не боятися бути несхожим на інших, брати на себе повну відповідальність за своє життя, не боятися в один день все змінити і піти по новому шляху.

 

СУЧАСНА СИСТЕМА ОСВІТИ ГОТУЄ ФАХІВЦІВ МИНУЛОГО

Ми вчимо їх для того, щоб вони йшли на роботу, якої вже не існує, забезпечуємо тими інтелектуальними інструментами, які давно неефективні. Тому у світі такий високий відсоток безробітних. З якого дива власникові бізнесу приймати на роботу випускників: мало того, що у них немає належних знань, так ще й відсутній досвід. Як результат, в більшості провідних світових компаній домінують 50-60-річні. А адже вони будуть продовжувати вчитися - як тільки люди будуть спокійно доживати до 120 років і слідувати неминучою, на мою думку, концепції безперервної освіти. Тому зараз фахівці освітньої сфери кардинально переглядають навчальні програми з природничих наук, які мають безпосереднє відношення до технологій майбутнього.

 

ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ НЕ В ЗМОЗІ ПОВНІСТЮ ЗАМІНИТИ ЛЮДИНУ

У нас насправді набагато більше переваг перед машинами, ніж ми собі може уявити. Напркилад, у роботів відсутнє образне мислення, у них немає свідомості, інтуїції. Тому вони, скажімо, не можуть замінити фондових брокерів, для яких головне не інтелект, а інтуїція. Виживуть садівники, будівельники, працівники фізичної праці, у яких робота зав'язана на креативі - тобто передбачається не автоматичне виконання функцій, а зміна підходу на різних етапах. Найближчим часом "робочими" будуть визнані спеціальності, які зараз вважаються інтелектуальними: програмування, веб-дизайн, 3D-проектування.

 

Чим би людина не займалася, у неї до всього повинен бути творчий підхід, жива уява, здатність швидко орієнтуватися в мінливих обставинах і добре розвинена інтуїція.

 

Коментарі
Зображення користувача Карина П..
ulogin_mailru_15906405115085334859

24/05/2016

Благодаря современным технологиям обучаться можно не выходя из дому - это очень облегчает жизнь. Я вот учусь в онлайн режиме в http://beautysalon.academy/ Мне сложно с двумя детьми вырваться на занятия в реальном времени, подобные мероприятия не дают мне погрязнуть в декрете и отупеть.

Додати відповідь