Ви є тут

«Школа в «хмарі»: як діти вчаться по-новому з технологіями

10/05/2014

  • 0

Уявіть собі навчальний заклад без стін, підручників та вчителів, в якому дітлахи будуть навчатися виключно за внутрішнім покликом до нового. Подібне може здатися фантастикою, проте індієць Сугата Мітра (Sugata Mitra) втілив такий проект у життя. Результати такого незвичного підходу до навчання виявилися досить вражаючими.

Мітра спостерігає за дітлахами на уроці за своєю методикою

Мітра, який сьогодні працює професором у підрозділі навчальних технологій Університету Ньюкастла, вважає, що традиційні шкільні підходи до навчання не досить ефективні. На початку своєї кар’єри він спробував навчати дітлахів по-новому, розмістивши комп’ютер в стіні будинку в Калькаї – бідному районі індійської столиці Делі. Дітлахи не мали жодних підказок чи інструкцій, проте самостійно навчились користуватися машиною та підключеним до неї інтернетом, щоб дізнаватись про світ навколо. Більш того, вони почали навчати один одного та обмінюватись досвідом.

Цей експеримент, який відбувся 15 років тому, став поштовхом для Мітри до розробки проекту «Школа в «хмарі» та середовище для навчання з самоорганізацією» (School in the Cloud and the Self Organized Learning Environment, SOLE). І в його просуванні освітянину допомагають технології Microsoft. Адже Мітра минулого року виграв приз на конференції TED (Technology, Education and Design), яка присвячена технологіям, навчанню та дизайну. А цього року індієць показав на ній результати своєї роботи – відкриття п’яти лабораторій в Індії та Великій Британії, які працюють на програмній платформі Microsoft.

Сам Мітра називає створений ним спосіб здобуття знань навчанням на межі хаосу. «Існує простір між повним порядком та повним хаосом, і на ньому відбуваються дивні речі, – каже він. – Коли ви спостерігаєте за дітьми, які навчаються самостійно, то побачите, що вони роблять це доволі інтуїтивно. Мені спало на думку, що досить створити хаотичне середовище для дітей, ситуацію з правильною кількістю безладу, ви отримаєте спонтанний порядок».

Один з подібних випадків трансформації стався під час уроку в режимі SOLE у Великобританії. Освітянин написав на дошці квадратне рівняння і запитав у школярів, чи знають вони його. На той час учні ще не вивчали алгебру і тому навіть не здогадувалися про рішення математичного виразу. «Через 15 хвилин вони повернулися і сказали, що це розділ алгебри та квадратне рівняння, яке має не одне, а два рішення, – згадує Мітра. – Ці слова казали 12-річні діти, що вразило мене».

Школа в «хмарі» – навчання по-новому

Традиційні освітні методики потребують місяців та років для навчання дітей. Однак у разі самоорганізованої освіти час зменшується до хвилин. «Коли діти працюють у групах та мають вихід в інтернет, SOLE працює як лінза та збільшувальне скло для інтелекту», – пояснює індієць.

Школа в «хмарі» – це унікальний для Microsoft проект не лише через його проривну філософію, але й через його масштаби. Разом зі Skype, Office, Azure, Bing, Xbox, Surface та компаніями OEM-партнерами, ініціатива стосується майже кожного підрозділу корпорації. Директор соціального підрозділу Skype Венді Норман (Wendy Norman), наприклад, називає цей проект небаченою за своїм рівнем співпрацею. «Багато підрозділів компанії активізувалися та хочуть бути частиною ініціативи, – говорить вона. – Це справді один з найбільших соціальних проектів Microsoft».

Самі школярі використовують продукти Microsoft для рішення різноманітних завдань. За допомогою Skype вони зв’язуються один з одним та спілкуються із вчителями на пенсії, які добровільно їм допомагають. Останніх діти часто називають «бабусі по Skype». За допомогою Bing та програм з Office, наприклад, PowerPoint, вони шукають нову інформацію та презентують її у зручному вигляді.

Сам Мітра каже, що він користується Windows через те, що вона подобається студентам, які вважають її легкою у вивченні. А Skype обрали завдяки наявності в ньому відеопрезентацій.

Як технології змінюють життя

Проект «Школа в «хмарі» має такі ж цілі, як і YouthSpark. Це ініціатива Microsoft, яка включає низку соціальних, освітніх та інших програм, орієнтованих на молодь різних вікових груп – від дітей молодшого шкільного віку до молодих спеціалістів та стартапів. Спільна робота Microsoft за цими проектами надає гарний приклад того, як технології можуть змінювати життя.

«Це партнерство, яке дозволяє нам надати ресурси та технології такій платформі, яка буде мати глобальний вплив, – каже старший директор Microsoft зі зв’язку з некомерційними організаціями. Він зауважує, що «Школа в «хмарі», ймовірно, буде розвиватись так, як цього ніхто не уявляє. – Цей проект може стати, наприклад, інструментом, який навчить дітей основам програмування. Не лише просто писати код, але фундаментально змінити спосіб навчання людей».

Створення цієї платформи для навчання стало можливим завдяки Microsoft, яка фінансувала розробку веб-сайту для об’єднання спільноти проекту «Школа в «хмарі». На ньому споживачі знайдуть інформацію про те, як почати вчитися за новою методикою, та рекомендації щодо створення ефективних пошукових запитів.

«Це те, що хочуть діти, – відзначає Норман. – Вони хочуть вирішувати великі проблеми. Вони не хочуть, щоб з ними розмовляли, вони хочуть бути частиною цього». На її думку, проект «Школа в «хмарі» надає також всім рівні можливості для навчання. «Неважливо, з якої частини світу користувач – найбагатшої чи найбіднішої. Діти можуть отримати цінні знання».

Хмарне навчання на практиці

Ініціатива «Школа в «хмарі» може бути корисною незалежно від освітнього та економічного рівня споживачів. Так, у сільській місцевості Індії вона може стати для дітей єдиною можливістю для шкільного навчання. А в американських містах ця програма може стати корисною позашкільною активністю. «Мова йде про те, щоб скористатися найпростішою річчю у дітей – їхньою невгамовною цікавістю та направити її в корисне русло», – відзначає Норман.

Прикладом цьому може слугувати лабораторія SOLE в англійській старшій школі імені Джорджа Стівенсона. Там учні вивчають операційну систему Windows 8 на подарованих Microsoft комп’ютерах. У ній школярі можуть розвивати свої навички групової роботи, вчити новий матеріал та розвинути любов до навчання, яка знадобиться їм у подальшому житті.

«Це унікально. Це просто. Це для дітей від дітей, – каже керівник напряму технологій, дизайну та мистецтва в школі Стівенсона Емі Дікінсон (Amy Dickinson). – Це дозволяє школярам вивчати та ділитись інформацією і не боятись невдачі. Вони мотивують один одного».

Учень школи імені Джорджа Стівенсона вивчає в лабораторії SOLE систему Windows 8 на подарованому Microsoft комп’ютері

З думкою Дікінсон погоджується директор індійської лабораторії SOLE Суніта Кулкарні (Suneeta Kulkarni). На її думку, цей проект дозволяє дітям відкривати нові ідеї та отримувати власні висновки, що є гарним мотиватором. Кулкарні каже, що результати від роботи ініціативи «Школа в «хмарі» будуть помітні через 5-15 років, однак деякі одиничні факти показують його ефективність. Так, один з індійських школярів-учасників проекту SOLE в 2008-2009 роках здобував освіту за допомогою «бабусь по Skype» і зараз вивчає медицину на Філіппінах. «Це не лише питання того, що він вивчає, – говорить Кулкарні. – Це питання того, як навчання вплинуло на його світогляд, на те, як він бачить життя та яке отримав сприйняття різноманітних культур та способів мислення».

Сугата Мітра навпроти однієї з нових шкіл проекту «Школа в «хмарі» в індійському місті Коракаті

 Школи проекту SOLE у Великій Британії та Індії є частиною трирічного дослідницького проекту, який надасть дані про розвиток навичок читання, пошуку в інтернеті та загальному вмінню вирішувати проблеми. Мірта сподівається, що зібрана інформація спонукатиме владу різних країн фінансувати більше подібних лабораторій для самостійної організації навчання.

До речі, допомогти проекту SOLE може кожен користувач з доступом в інтернет. На веб-сайті SOLE можна приєднатись до програми та проводити уроки. «Ми продовжуємо розвивати освіту, і однією з перспектив є еволюція класної кімнати від певної географічної точки в навчання з будь-якого місця, – каже віце-президент Microsoft з роботи із системою освіти Ентоні Сальсіто (Anthony Salcito). – Школи в «хмарі» є лише одним прикладом, як можна вийти за межі класичної шкільної аудиторії в середовище, де діти зможуть вивчати необхідні їм у XXI сторіччі навички».

Коментарі
Додати відповідь