"Ігриста" й казкова фізкультура
13/02/2013
- 0
Кандидат педагогічних наук Микола Єфименко керує Центром реабілітації рухів для дітей, хворих на ДЦП. Робота з малюками, які мають порушення опорно-рухового апарату, – це окрема й вагома частина роботи Миколи Миколайовича. Але сьогодні ми поговоримо про його унікальну педагогічну систему «Театр фізичного виховання та оздоровлення дітей дошкільного і молодшого шкільного віку». Й хоча досвід Миколи Єфименка в основному буде цікавим для педагогів-фізкультурників, вважаємо, що й батьки дошкільнят та молодших школярів знайдуть у ній цікаві методи та ідеї для заняття вдома з дітьми веселою фізкультурою.
І ПОЧИНАЮТЬСЯ ПРИГОДИ КОЛОБКА…
Методика Миколи Єфименка ще 1994 року отримала чудові оцінки і другий ґрант на міжнародному конкурсі, що проводив Фонд Сороса, хоча й була представлена анонімно. В І997 році її затверджено в Міністерстві освіти і науки. Програма базується на десяти основних педагогічних заповідях, а щоб викласти їх, потрібно кілька тижневих семінарів! Деякі садочки і школи в Україні й Росії втілюють авторську методику вже 18 років поспіль. «Театр» розрахований на дітей від 0 до 10 років, адже це найважливіший період розвитку, – вважає автор.
Авторська методика ґрунтується на біологічних постулатах розвитку тваринного світу. Пригадаймо, еволюція поступово піднімала перших тварин (риби, земноводні, плазуни) з горизонтального стану до приматів і людини ходячої (Homo Erectus) та людини розумної (Homo Sapiens). Отже, наш вектор розвитку – від горизонталі до вертикалі. Як це стосується фізкультури, запитаєте ви? Микола Єфименко на основі цього спостереження виділив вісім рухових режимів: плавальний; лежачий; повзальний; сидячий; стоячий; ходьбовий; лазальний; біговий; стрибковий. Дитина першого року життя повторює цей період: в лоні матері – рибний період, вчиться повзати – земноводний, на плазунів «перетворюються» в чотири місяці, малюк стає накарачки – ссавець, сідає – птах, який звільняє руки-крила.
Що ж робити на уроці? Звісно, проходити еволюцію в мініатюрі! Починаємо виконувати вправи з положень лежачи як найбільш природних, доступних і розвантажувальних. До кінця уроку збільшуємо навантаження до бігу, підскоків, стрибків, як найбільш важких, координаційних, що струшують скелет. Наприклад, у повзальній фазі уроку пограймося в «Мандрівку в підземне царство», «Прикордонників», «Пригоди Колобка». А ось лазити можна, граючись у «Свистати всіх нагору», «Веселі мавпочки», «Цирк запалює вогні».
Ще одна педагогічна заповідь «Театру фізичного виховання дітей» – тотальний ігровий метод. До цього ніхто не використовував слово «тотальний» щодо педагогіки. Були ігрові елементи, рухливі ігри, інколи ігрові образи. Але щоб фізкультура з першої до останньої хвилини у вигляді казки?
– На жаль, і сьогодні у більшості навчальних закладів домінує традиційний підхід: шикуйсь, п’ятки разом, носки нарізно, роти закрили, починаємо присідати, – стверджує Микола Миколайович. – А це нічого спільного з педагогікою немає. Педагогіка – це казковість, таїна, спектакль. Я кажу вчителям: «Коли закінчується гра, закінчується педагог». І кожен учитель має жити із цим відчуттям. За тридцять років не пам’ятаю, щоб хоч одну вправу зробив, не граючись із дітьми. Інакше не вмію. З дітьми я – сніговичок, домовик, чудушка-юдушка, але тільки не інструктор з фізичної культури.
Дошкільна педагогіка має бути навіть не ігровою (хоча нам і до цього далеко), а ігривою, ігрулистою, ігристою! Ви багато бачили ігристих учителів? Як суворі й невеселі фізкультурники можуть нести дітям світло, знання, здоров’я? Для цього треба в університетах ввести такі дисципліни, як режисура уроку, основи театралізації педагогічного процесу, активно вивчати психологію.
УРОК ДЛЯ МАТРОСИКІВ-НАСОСИКІВ
Заняття, на думку Миколи Єфименка, – це велика тематична гра (макрогра), яка складається з кількох міні-ігор та ігор-вправ. Дуже важливо створити ігровий простір, для чого автор «Театру» пропонує придумати казкову історію, власноруч створити тренажери-іграшки з підручних засобів. Жодна вправа не має виконуватися «просто так». Замість сухого «згинання-розгинання рук в упорі лежачи» діти перетворюються на матросиків-насосиків, замість «лежачи на спині, швидко згрупуватися й нахилитися вперед» зробимо «качалочку». Також важливим є музичний супровід та озвучування вправ: як дзижчить муха, цокає конячка, злітає ракета. Цокайте і хрокайте на здоров’я!
– Тепер, коли ми знаємо про рухові режими, сформулюємо другу золоту «логічну» формулу, – пояснює Микола Єфименко. – Чим нижче положення тіла над опорою, тим легшим буде руховий режим щодо енерговитрат. Отже, ми маємо рухатися не лише від лежачо-повзальних до ходьбових положень, а ще й починати вправами з низьких, а закінчувати у високих положеннях тіла. Цього правила варто дотримуватися при засвоєнні будь-якого руху, хоча жодна традиційна методика фізичного виховання дітей не пропонує такого варіанту виконання вправ.
Пояснімо детальніше. Наприклад, перше положення – лежачи на спині. Загальний центр тяжіння (ЗЦТ) знаходиться у крижовому відділі хребта. Так лежати легко, бо енергія не витрачається на підтримку висоти тіла (ЗЦТ на рівні приблизно 4 – 5 см). Далі ми перевертаємося на живіт і стаємо в «позу кобри». Тіло трохи піднімається над землею. Зі збільшенням висоти зростають енерговитрати (ЗТЦ піднімається на висоту 5 – 9 см). Класичне відтискання від полу в упорі лежачи піднімає тулуб орієнтовно на 20 – 25 см. А якщо в цьому положенні відірвати від землі руку чи ногу, то енергозатрати стануть ще більшими. Із цього положення переходимо в позу навкарачки і так усе вище, поки не станемо вертикально. При виконанні вправ переходимо від найнижчої до найвищої в цьому разі пози. Наприклад, починаємо виконувати рухи в позиції «низькі навкарачки» й поступово переходимо до «середніх навкарачок». Далі – до стрибків на «високих накарачках». Те саме стосується положень сидячи, стоячи і т.д.
До речі, вихователь чи вчитель може не обмежувати дітей лише стандартним заняттям. Микола Єфименко пропонує шукати нові, неординарні форми фізичної активності – вони мають увійти до денного розпорядку дитини, не порушуючи його. Водночас кожна така форма рухової активності додасть сил малюкові й навіть поліпшить настрій (може не тільки дитини, а ще й педагога!).
ПРОКИНУТИСЯ ТРЕБА ПРАВИЛЬНО
А почати можна від самого ранку! Скажімо, радісний настрій дитини на весь день найкраще сформує ранкова гімнастика пробудження. Не забувайте і про гімнастику прокидання після денного сну! Певні вправи в садочку можна виконувати прямо на ліжках або між ними. Це справді чарівні, надихаючі форми занять, що повинні й називатися відповідно: «Соні-просоні», «Пригоди їжачка в зимовому садочку»… Незважаючи на те, що Микола Єфименко пропонує будувати заняття у вигляді сюжетно-рольової гри, протягом дня дітей розважать кумедні фізкультуринки, які складаються з окремих вправ, а між заняттями буде змога «розім’яти кісточки» на фізкультпаузах. Ці міні-уроки також можуть стати елементами якогось великого сюжету. Автор пропонує таку інноваційну форму, як фізкультурний етюд – його можна зробити корекційним, щоб педагог разом із дітками протягом 5 – 7 хвилин відпрацював якесь локальне завдання. Наприклад, необхідно «розблокувати» шийний відділ хребта, зробити самомасаж (це вправи «Тік-так» і «Жирафеня»).
ЗАБАВНА ФІЗКУЛЬТУРИНКА
Кумедні фізкультуринки – це нова, більш гнучка і демократична, мала форма фізичного виховання дошкільників. Можна сказати, що це ігрові вправи, не пов’язані одна з одною за сюжетом, з веселими, гумористичними назвами. Кумедні фізкультуринки викликають у дітей позитивні емоції і дають психофізичне задоволення.
Починаючи вправи з вихідного положення лежачи, педагог може провести з дітьми такі вправи:
– «Сердита ганчірка» – віджимання на руках з підняттям тільки верхньої частини тулуба;
– «Млинці на сковорідці» – лежачи на животі, одночасно піднімаємо руки і ноги;
– «Ковбаса Іванівна» – перевороти зі спини на живіт і навпаки, утримуючи один одного руками за щиколотки.
Повзальний руховий режим може бути представлений такими фізкультуринками:
– «Кіт Сметанкін» – повзання на низьких навкарачках під дугою або стільцем з муркотінням;
– «Танцююча гора» – тупцювання на місці з поворотами на високих накарачках навколо вертикальної осі;
– «Пустотливі петарди» – з початкового положення на середніх накарачках одночасно піднімаємо різнойменні руки і ноги, промовляючи «Бджщщ! Бджщщ! Бджщщ!»;
– «Товстопузики» – із задніх навкарачок піднімаємо тулуб, випинаючи живіт.
Рухи стоячи можна втілити в забавних фізкультуринках:
– «Опудало-бурмучело» – тупцювання на місці з розворотами і характерними розмахування руками зі звуками «У-у-у!»;
– «Матросики-насосики» – присідання-вставання з проголошенням «Чуф-пуф!»;
– «Круть і Верть» – повороти на обертовому диску, стоячи.
Відпрацьовуючи ходьбу, педагог може запропонувати дітям такі вправи:
– «Зіпсований робот» – ходьба спиною вперед;
– «Сліди Слонопотама» – ходьба «гігантськими» кроками з випадами;
– «Через купини-бугорочки» – ходьба з подоланням перешкод у вигляді предметів.
Забавні фізкультуринки можна застосовувати й у формі ранкової гімнастики пробудження, фізкультурних хвилинок тощо. Експериментуйте на і для здоров’я!
Олена Солодовнік, «Освіта України»