Дитина в 2 роки не розмовляє.

Доброго дня! Моїй дитині 2 роки, а вона говорить лише пару слів: як каже кіт, собака, баранчик, свинка; бабуся, Оля, кицька, бах, кубіки, во-воі ще пару слів; а інше все на своїй не зрозумілій нікому мові, все це супроводжується жестами і мімікою. Все розуміє, все робить що попросить, показує всі чатини тіла, знає тварин, лише не хоче повторяти слова коли її просять, а коли щось хоче- то тикає пальцем або бере за руку і веде куди їй потрібно. У нас були важкі роди, довгі, стимулювали мене. Можливо це вплинуло, але вона родилась здоровою лише був трошки гіпертонус мязів.В 10 місяців у нас був переїзд з одного місця проживання на інше, машиною їхали 8 годин.Я чула, що таке також може викликати стрес у дитини. А ще у сімї брат мого чоловіка також пізніше почав говорити, до того лише тикав пальцем.З дітьми ми не дуже спілкуємось, тому що немає однолітків поряд. до чужих людей вона не завжди йде охотно. Чоловічу стать більше любить чим жіночу, я маю наувазі якщо чужі люди)))). Я не знаю що робити, чи варто зараз звернутись до спеціалістів, чи можна ще почекати? І чи могли вплинути важкі пологи на мовленнєвий розвиток? Дякую за відповідь!

Порада від психолога Вікторії Башкірєвої:
Доброго дня! Слушно, що Ви намагаєтесь аналізувати комплекс причин, які можуть впливати на мовленевий розвиток дитини.
Важливо при цьому  зберігати спокій - діти цього віку скоріше розпізнають Ваші емоції, ніж слова, і  тривога батьків може ускладнювати в тому числі і мовленевий розвиток: як замкнене коло - Ви з хвилюванням і тривогою прислухаєтесь до сказаного, дитина також починає хвилюватись, і навіть те, що вміє , не наважується демонструвати, тим більше пробувати щось нове, звертається довже засвоєного репертуару - тикати пальцем, взяти за руку і повести. Отже, спокій понад усе (не байдужість, а збереження такого емоційного фону, який забезпечує дитині фон для спроб і помилок - тобто,  важлива позитивна складова, що у неї є своя мова, що є спроби оформляти звуками оточуючий світ. Для того, щоб слова маленької дитини були більш зрозумілі для дорослих, як правило, важливо бути поряд, коли дитина  вперше називає новий предмет чи людину, чи явище, тоді Ви пізнаєте її запас слів і маєте можливість відразу назвати цей же предмет мовою дорослих, при цьому рекомендують трохи тягнути голосні - киииця, моолоокооо, тощо.
 Все, що Ви перерахували про пологи, брата Вашого чоловіка, переїзд,  - скоріш за все має вплив на дитину, але все це в минулому, тепер з цим варто навчитись жити максимально щасливо.
З опису дитини ще склалось враження. що вона трохи стидлива (застенчивая), варто укріплювати позитивну самооцінку, що в ціломудає можливість розвиватись добре. Всі слова-імітації звуків тварин також важлива складова розвитку мови, продовжуйте, тренуйте це. Подбайте про розиток м"язів рук, особливо пальчиків - ліпити, катати, м"яти, - тут прямий зв"язок з мовними центрами.
 Кора головного мозку дозріває до 15 років, і наслідки пологів можуть проявлятись пізніше, особливо при інтелектуальних навантаженнях.в Варто тримати зв"язок з дитячим невропатологом, що буде дивитись Вашу дитину в динаміці. Сучасне життя дозволяє мати такий зв"язок і з психологом, якому будете довіряти (в своїй практиці маю досвід періодичного консультування дітей з 2,5 років до 13, з 12 до 18), тобто якщо у Вас зараз є потреба заспокоїтись, отримати знання про дитячий розвиток, про способи допомоги своїй дитині, звичайно ,можна вже шукати собі таких спеціалістів.
Можна тримати інтернет-зв"язок - буду рада підтримати Вас і успіхи дитини.
З повагою, Вікторія